13 november
Na 122 jaar lijkt de familie Blokker nu ook afscheid te nemen van de winkels waar het allemaal mee begon, de huishoudspeciaalzaken. Winkels die net zoals V&D bij elke Nederlander in het geheugen gegrift staat. En net zoals bij V&D twee jaar geleden, is er de laatste maanden veel geschreven over de vertrouwde Blokker formule, die onmisbaar leek en eigenlijk wel tot het DNA van elke winkelstraat behoord. Wat is er mis gegaan? Daar kunnen we op twee manieren naar kijken. Wat is er gebeurd met de Blokker winkelformule, en wat is er gebeurd met de Blokker klanten.
Over de Blokker formule is al veel geschreven. Sinds 2014 volgde de ene restyling de andere op. Maar in de periode tussen 2002 en 2014 veranderde er nauwelijks iets. En dat terwijl de consumenten in Nederland in rap tempo kennis maakten met de lifestyle van de 21ste eeuw, met online winkelen, Hyves (van 2004 tot 2013), Facebook en Whatsapp. Blokker bleef een vertrouwde waarde, maar kreeg hierdoor ook een oubollige status, die verschillende klantgroepen steeds minder aansprak. Een winkel waar je alleen heen ging als je iets uit dat assortiment nodig had, en waarbij je dan ook precies wist waar je dat kon vinden.
En de Blokker klanten? Als we naar de DISC klanttypen kijken dan vinden we de afgelopen jaren de Blokker doelgroep steeds meer terug bij consumenten met een Groene leefstijl. Rustige en nuchtere mensen, die loyaal zijn aan formules die zij goed kennen. Een te smalle basis voor een succesvolle retail operatie, zo blijkt uit de resultaten van de afgelopen jaren.
Met formules als Xenos, Action, Flying Tiger SoLow en Big Bazar zijn er voor de Oranje, Gele en Lime klanttypen interessante formules bijgekomen.
Het principe “zoeken moet leuk zijn, en vinden moet makkelijk zijn” hebben deze ketens goed in de vingers. Voor de nieuwe eigenaren van Blokker is het vooral van belang om deze doelgroepen weer terug te winnen. En daar liggen best mogelijkheden.
De klanttypen aan de bovenkant van het DISC model zijn erg geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en innovatie. Een winkel met een eigentijds en regelmatig verrassend assortiment zullen zij vlot weer in hun favoriete winkellijstje opnemen. Dus niet “Blokker heeft het in huis” maar “Wat heeft Blokker voor jou in huis!”
Voor meer informatie over deze opinie kunt u contact opnemen met André Doffer van DISCvision.