22 oktober
Nederlanders zijn zelfverzekerder en mondiger geworden tussen 2016 en 2024! Eind 2016 waren we voor het eerst in staat om een DISC leefstijlen database van heel Nederland samen te stellen. Inmiddels zijn we zo’n 8 jaar verder, en kunnen we de cijfers van toen ook naast de laatste update van 2024 zetten. Nu is 8 jaar eigenlijk een vrij korte periode om cultuurverschillen in een maatschappij te bekijken. Het zijn de vele honderdduizenden waarnemingen uit de afgelopen jaren die deze kleine verschillen toch betekenisvol maken.
De verschillen in de verhoudingen tussen de DISC leefstijlen tussen 2024 en 2016 geven een interessant beeld van de ontwikkelingen die we de afgelopen jaren ook in de maatschappij hebben kunnen waarnemen. Zo zien we dat de index voor de leefstijlgroepen aan de linkerkant van het model (Blauw, Paars en Rood) is gestegen. Deze groepen zijn dus groter geworden. Hiertegenover staat dat vooral de groepen Lime en Groen aan de rechterkant van het model, ruim 1 procentpunt kleiner zijn geworden. Aan de bovenzijde van het DISC model zien we dat de groepen Rood, Oranje en Geel een index hoger dan 100 hebben. Ook deze groepen zijn dus groter geworden in vergelijking met 2016.
Al met al zien we dat met de groei van de groepen aan de linkerkant van het model de Nederlanders zelfverzekerder zijn geworden en meer op zoek zijn naar de mogelijkheden om hun eigen ambities waar te maken. De groei van de groepen Rood, Oranje en Geel aan de bovenkant van het DISC model laat zien, dat Nederlanders een meer open houding hebben naar de mensen om hun heen.
We zijn wat informeler, mondiger, maar ook wat impulsiever geworden. En dat zien we bijvoorbeeld weer goed terug in de houding die Nederlanders hebben op social media. Deze ontwikkeling sluit aan bij en is een gevolg van de al decennia geleden ingezette ontkoppeling van individuen van de traditionele omgevingsnetwerken en ordenende instituties. Onzekerheid vertaald zich deels terug in een maatschappelijk moeilijker te hanteren geldingsdrang.
Voor meer informatie over de mogelijkheden van onze 6 ppc DISC leefstijlen databank, het bestellen van DISC leefstijl kaarten en een koppeling aan uw klantenportefeuille, kunt u met André Doffer contact opnemen