31 december
2020 was voor DISCvision, net als voor veel andere bedrijven, een bijzonder jaar. De corona crisis heeft geleid tot het wegvallen van de persoonlijke contacten en creatieve interactie met onze opdrachtgevers. Dit hebben wij het afgelopen jaar duidelijk gemist. Zoals het er nu naar uit ziet zal dit een tijdelijk effect zijn en kunnen we er voorzichtig van uit gaan dat we in de loop van 2021 velen van u weer face2face kunnen ontmoeten. Daar kijken wij zeker naar uit!
Het effect van de start van de corona crisis was vooral te merken in onze onderzoeken voor de farma sector die wij samen met samhealth uitvoeren. Het marktonderzoek moest van persoonlijke gesprekken volledig omschakelen naar online interviews. Door de groei aan opdrachten voor woningcorporaties, projectontwikkelaars en beleggers hebben wij de verdere ontwikkeling van onze organisatie goed op koers kunnen houden. De samenwerking met Springco in de vastgoed sector heeft hier ook een positieve invloed op gehad.
In augustus is DISCvision kennispartner van INretail geworden. En hoewel de corona crisis voor veel retailers in de woninginrichting, mode en sportbranche ingrijpende gevolgen heeft, is het toch goed om te zien welke veerkracht en nieuwe initiatieven er zijn ontwikkeld. Dit heeft ook in 2020 al tot enkele inspirerende projecten met INretail leden geleid, waarmee ook zichtbaar wordt dat leefstijl marketing een steeds belangrijke rol in retail gaat vervullen.
Samen met I&O heeft DISCvision dit jaar de resultaten van het koopstromenonderzoek voor Oost Nederland van DISC leefstijlinzichten te voorzien. Dit heeft vooral duidelijk gemaakt dat de verschillen in leefstijl tussen de gemeenten in Oost Nederland, ook een duidelijke relatie heeft voor de branchering en bijvoorbeeld de mix tussen retail en (dag) horeca. (via info@DISCvision.nl kunt u de White paper hiervan aanvragen)
Voor de vastgoed en retail opdrachten hebben wij samen met onze partner 2Gather een nieuwe opzet voor de 6 positiepostcode (6 ppc) kaart voor Nederland ontwikkeld. Daarmee kunnen wij de verschillen in leefstijlen (nog) duidelijker duiden. Inmiddels maken de eerste klanten volop gebruik van deze mogelijkheden.
Het geconcentreerd thuis kunnen werken maakte het mogelijk het cultuur verschil tussen landen in relatie tot DISC verder te onderzoeken en uit te werken. De databestanden van ondernemingen die DISC internationaal gebruiken bleken tot nu toe onvoldoende inzicht te geven in de factor ‘cultuurverschil’. De contacten met professor Hofstede in het verleden, opgenomen in zijn magnus opus ‘Culture’s Consequences’, en het The Hague Centre for Strategic Studies leiden tot een nieuw en praktisch goed bruikbaar frame. Het resultaat is te lezen in de publicatie ‘Divided We Stand? Towards Post-Corona Leadership’.
Het inzicht in de cultuurverschillen tussen landen heeft niet alleen een bijdrage in een geopolitieke toepassing. Inmiddels zijn er ook relevante onderzoeksuitkomsten in het verklaren van het gedrag van patiënten uit andere culturen in ons professionele zorgstelsel. Op LinkedIn zijn de DISC cultuurverschillen al enkele malen gebruikt om de verschillen ten aanzien van het corona beleid tussen Europese landen te verklaren.
De verdieping van de DISC cultuurverschillen in de richting van de handelsbetrekkingen tussen landen is ook al gebruikt voor het adviseren over vastgoedontwikkelingen. Met de aansluiting van Herman Kok als associate partner kan DISCvision de vragen van beleggers en ontwikkelaars met betrekking tot Retail centra in Nederland en Europa van een uitgebreidere risico analyse voorzien, waarbij ook het steeds belangrijker wordende inzicht in het gedrag van mensen voor beleggers wordt meegenomen.
Wij kijken met goede moed en vertrouwen naar 2021, en hopen u dan ook weer live te kunnen ontmoeten. Voor nu wensen wij u een succesvol en gezond nieuwjaar toe.
Douwe Reitsma
André Doffer
Herman Kok
foto detail van voorzijde van het zeer aan te bevelen fotoboek Paul Cupido MUKAYU (IBASHO 2020)