26 november
De drijfveren van de zorgconsument als persoon, vaak ook patiënt genoemd, is in het technische zorgsysteem nog steeds onderbelicht. DISCvision werkt met haar marktonderzoek zowel aan de medische- als aan de huisvestende kant voor de zorgconsument. De drijfveren, communicatie- en gedragsvoorkeuren van patiënten verschillen van persoon tot persoon. Met behulp van het DISC leefstijlen model geeft DISCvision meer inzicht in de drijfveren die kunnen worden onderscheiden. U kunt een document opvragen waarin u over de volgende onderwerpen kunt lezen wat DISCvision doet.
Wat is het DISC leefstijlenmodel? Is Insights DISCovery een ander model? Hoe sluiten DISC leefstijlen aan bij HBDI of zijn deze modellen woordjesconstructen met min of meer dezelfde achtergrond? Hoe herken je blinde vlekken in de communicatie en het gebruik van inzichten vanuit de Transactionele Analyse?
Wat betekenen deze inzichten voor de therapietrouw van patiënten? Inzichten die ook gekoppeld worden aan cultuurverschillen. Hiervoor wordt door DISCvision gebruik gemaakt van een koppeling van de verschillen tussen culturen zoals beschreven door professor Hofstede en het DISC model. Deze inzichten worden geïllustreerd met sikkelcelanemie en de invloed op de bereidheid tot het vaccineren.
Er wordt een inkijkje gegeven in de werking van de woordjesbatterij van de DISCvision leefstijl onderzoek module. De leefstijl gegevens van consumenten worden in tal van onderzoeken verzameld. Gegevens die gekoppeld worden aan CBS data en op 6 positie postcode niveau voor heel Nederland zichtbaar worden gemaakt.
Gegevens die vervolgens, al dan niet gekoppeld aan huisartsen data, weer inzicht geven in de koppeling van DISC leefstijlprofielen en medische leefstijl vraagstukken. Voorbeelden hiervan zijn Hart en Vaatziekten (rechter grafiek), diabetes (linker grafiek), (stoppen met) roken et cetera.
Inzichten die vervolgens vertaald kunnen worden naar de zorglast van huisartspraktijken. Tot slot wordt ingegaan op communicatie verwachtingen van patiënten en de wijze waarop zorgprofessionals daar bij aan kunnen sluiten. Zoeken de patiënten een Buddy, een Coach, een Gids of slechts een Toolkit waarmee zij zelf aan de slag kunnen? In dit kader wordt, via de HBDI koppeling, ook een doorsteek gemaakt naar strategieën ten aanzien van het opleiden van verschillende profielen bij de zorgmedewerkers.
Nieuwsgierig naar de volgende inhoud?
Als u werkzaam bent bij een ziekenhuis, zorgverzekeraar of andere zorg verlenende instelling kunt het document ‘ZORGBELEVING’ – theoretisch- en operationeel kader voor het gebruik van DISC leefstijlen in het zorgdomein – Deel I: ‘De Zorgconsument’ – aanvragen door een mail te sturen naar douwe.reitsma@discvision.nl met daarin opgenomen uw contactgegevens en het zorg gerelateerde bedrijf waar u werkzaam bent. U kunt uw belangstelling kenbaar maken voor Deel II: ‘De Zorgprofessional’. Hierover zal volgend jaar met u contact worden opgenomen.