12 februari
In het KoopStromen Onderzoek (KSO2016, 2018) zijn voor het eerst DISC leefstijlprofielen onderzocht. DISC is een wereldwijd gebruikte indeling voor gedrag- en communicatievoorkeuren van werknemers. De DISC leefstijlprofielen voor marktonderzoek zijn aan DISC gekoppeld. Inmiddels zijn alle winkelgebieden van Den Haag in kaart gebracht en wordt gewerkt aan Amsterdam en Utrecht. DISCvision werkt samen met I&O, Bureau Stedelijke Planning, HISA en Springco (RebelGroup/Fakton). Afgeronden projecten zijn bijvoorbeeld MegaStores (Den Haag), Amsterdamse Poort, -Nieuw-West, -Noord (Amsterdam) en de Amsterdamse Straatweg, Leidsche Rijn, Vleuterweide, Terwijde, Vleuten Centrum, Kanaleneiland, Overvecht, Hooggraven en Lunetten (Utrecht).
Aan de hand van vier/acht overzichtelijke doelgroep profielen worden de verschillen tussen de klantgroepen van de winkelgebieden zichtbaar gemaakt. Dit biedt interessante mogelijkheden om met de inrichting, branchering, de marketing van en communicatie over het winkelgebied optimaal in te spelen op de beleving en voorkeuren van de consument van vandaag. In het KSO, Koopstromen Onderzoek Randstad (KSO2016), wordt een gedetailleerde schets gegeven van de actuele situatie van de koopstromen voor meer dan 300 winkelgebieden in 134 gemeenten.
De gegevens uit 100.000 consumenten enquêtes uit het KSO worden permanent aangevuld en geactualiseerd met informatie uit vervolgonderzoeken en andere data bronnen. In het artikel Retail in de Randstad, de leefstijl gerichte benadering lichten wij een eerste tipje van de sluier op van de verdieping die met de DISC leefstijlsegmentatie gegeven kan worden aan de resultaten van het Randstad Koopstromen onderzoek 2016.