“Hoe bepalen jullie de DISC leefstijl van iemand?”
Deze vraag komt met grote regelmaat naar voren in de contacten met onze cliënten. Om het leefstijl profiel van iemand vast te stellen maken wij gebruik van een DISC leefstijlen vragenmodule. Deze korte module is afgeleid van de uitgebreide DISC persoonlijkheidstest die voor hrm doeleinden gebruikt wordt.
Een belangrijk voordeel is dat deze korte module in een online test of marktonderzoek kan worden meegenomen.
Op die manier kan de houding van consumenten in Nederland, bijvoorbeeld bij de keuze voor een product of winkel, of de manier waarop zij met mobiliteit of duurzaamheid omgaan, nauwkeurig beschreven worden. Voor deze meer strategische vraagstukken is een beschrijving op basis van 8 doelgroepen vaak al meer dan voldoende.
Er zijn verschillende vragenmodules om een DISC leefstijl profiel vast te stellen. Afhankelijk van de situatie wordt een van deze modules gekozen. Zo is er een module die in face to face onderzoek bij een evenement of in een winkelgebied gebruikt kan worden, of een “populaire” versie die meer gericht is op het feitelijk gedrag van de leefstijlgroepen (winkels die men graag bezoekt, programma’s die men graag bekijkt of beluisterd)
Afhankelijk van de concrete situatie wordt een keuze uit een van de modules gemaakt. In de meeste gevallen wordt een vragenmodule met 5 meerkeuze vragen gebruikt, die in ongeveer 2 minuten te beantwoorden is. Zo is er altijd een DISC leefstijl module voor onze opdrachtgevers beschikbaar, om de doelgroepen voor een onderzoek vast te stellen. De DISC vragenmodule wordt ook regelmatig in samenwerking met andere marktonderzoek bureaus worden ingezet.